Zůstat sám sebou ve světě, jenž se dnem i nocí pokouší udělat z tebe stejného člověka,jako jsou všichni ostatní..

Aerobik a jeho fitness odrůdy

22. ledna 2007 v 20:08 | www.victorie.cz |  Cviky pro ženy
Klasický aerobik, od něhož se dnes odvozuje většina dalších fitness aktivit prošel za posledních 20 let bouřlivým vývojem.
"Čistý" aerobik je v podstatě specifický druh gymnastiky, jež se vyznačuje charakteristickým provedením a kombinací základních pohybů. Pohyby se rozvíjejí za doprovodu hudby do různých variací. Jelikož většina dalších druhů aerobiku přímo vychází ze zákonitostí klasického aerobiku, podívejme se blíže na některé důležité pojmy a principy tohoto sportu.
Ačkoliv už to dávno neplatí, stále se často setkáváme s názorem, že při aerobiku se nedělá nic jiného než se "skáče na hudbu". Ve svých počátcích aerobik skutečně takový byl, čímž získal ostrou kritiku především od ortopedů, ale díky výzkumné práci doznala tato skutečnost značných změn a dnes je aerobik i ze zdravotního hlediska bezpečných sportem. Pohyby v aerobiku dělíme na dvě kategorie:
1. Low impact
- jedna noha zůstává při pohybu vždy v kontaktu s podložkou (úkroky, chůze) - žádné poskoky
2. High impact
- v určitých fázích se žádná část těla nedotýká země (poskoky skoky, výskoky)
- jelikož zatěžují kloubní aparát vkládají se pohyby do choreografií jen jako malá část
Má-li tedy aerobik splnit svůj základní účel, měl by být správně technicky odcvičen. Vedle hudby je také velice důležitá osobnost instruktora, který cvičení vede. Pro určité typy cvičení (viz dále) se používá specifická hudba. Zde pouze řekneme, že u low impact pohybů se používá hudba 130-140 BRM (beats per minut), která je poměrně rychlá. Tempo se pochopitelně dle mixáže kazety / CD během cvičení mění, ale je nutné zachovat pozvolnou změnu, neboť prudké zastavení může způsobit kolaps.

Teď se tedy jen v kostce zmíníme o různých typech aerobiků.
Step aerobik
V součastné době asi nejoblíbenější forma aerobiku. Jedná se o ojedinělý vertikální trénink , kdy cvičenci vystupováním na step (10-30 cm vysoký stupínek) a následných sestupováním překonávají výškový rozdíl, přičemž dochází k zatěžování netradičním svalových skupin - především hýždě a hamstringy.
Hudba na step aerobik je poměrně pomalá (120-135 BPM), což však metodě vůbec neubýrá na účinnosti. Základním nebezpečím je nutnost uhlídat stejnoměrné cvičení, tj. abychom jednu nohu nezatěžovali více než-li druhou.
Funky aerobik
Funky aerobik je cvičení, které je praktikuje na funky hudbu, která je oblíbená zejména mezi mladými lidmi. Přesto se zde používá hudba trochu jinak než-li v klasickém aerobiku. Také je dobré si uvědomit, že pokud budete dobří v klasickém aerobiku, neznamená to automaticky, že Vám funky aerobik půjde bez problémů.
Taneční aerobik
Hudba a pohyb, tak je charakterizován taneční aerobik, který se inspiruje kombinací klasických pohybů aerobiku a pohybových prvků daného tance, především latinsko-amerických tanců. Ale objevují se aerobiky inspirované hip hopem, afro, jazzem a dalšími exotickými hudbami.
Takže kdo rád kroutí boky, ten by si měl vybrat právě taneční aerobik.
Tae-bo
Spojení mezi pohyby aerobiku a prvky bojových umění již také není moderní myšlenkou, neboť tu již aplikoval před desítkou let Billy Blanks, mistr světa v karate a mistr USA v tae-kwon-do, když spojil sestavy karate, tae-kwon-do a kickboxu spolu s prvky aerobiku a hudbou.
V hodinách tae-bo se nevytvářejí žádné choreografie a pohyby mají především silový charakter. Velkou výhodou tohoto cvičení je posílení problémových partií jako jsou boky, hýždě, pas, břišní a zádové svalstvo. Sloganem "Lose weight - have fun - be strong", což se překládá jako "hubni - bav se - buď v kondici" si tae-bo zajistilo velkou popularitu. Předčilo i různé umělé pokusy spojení aerobních aktivit a jednotlivých bojových stylů jako je např. cardio kick box aerobic.
Indoor cycling
Cyklistika v tělocvičně pod vedením instruktora je poměrně novým trendem ve aerobních cvičeních. Nejznámější a nejrozšířenější metoda u nás je právě spinning, o kterém jsme se obšírněji zmínili v 7.kapitole o cyklistice a spinningovém cvičení.
Indoor rowing
Podobně jako cyklistika, lze pod vedením instruktora cvičit i na veslařském trenažéru. Tato metoda vede k rovnoměrnému rozvoji svalové hmoty, zvýšení tělesné zdatnosti a síly. Tato metoda je stará již přes 17 let a shromáždila kolem sebe již velké množství lidí.
Aqua aerobik
Spojení vody a aerobiku je také značně moderní a pokrokovou metodou, neboť oproti ostatním metodám ve vodě nedochází k otřesům, což chrání naše klouby i celkovou výkonnost. Vedle toho je maximální tepová frekvence ve vodě o 10-15% nižší než-li na suchu, což vede k ušetření kardiovaskulárního systému.
Posilovací metody aerobiku
Provádí se na hudbu kolem 120-125 BPM s minimálním počtem krokových variací. Známe tyto typy cvičení :

P-class - provádí se dynamické posilování problematických partií pomocí vlastní váhy těla
Body styling - cvičení zaměřené pouze na tvarování postavy, tj. po rozcvičce následuje pouze cílené posilování
Body tone - vytrvalostně-silový trénink nízké až střední intenzity zatížení využívající jednoduché pomůcky (malé činky, těžká tyč, krátké gumy, expandery, těžké míče)
Interval aerobic training - kombinuje střídání aerobního cvičení s intervaly tréninku síly
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama